• warning: preg_match() [function.preg-match]: Compilation failed: disallowed Unicode code point (>= 0xd800 && <= 0xdfff) at offset 1811 in /home/civiense/public_html/sites/all/modules/contrib/ctools/includes/cleanstring.inc on line 157.
  • warning: preg_match() [function.preg-match]: Compilation failed: disallowed Unicode code point (>= 0xd800 && <= 0xdfff) at offset 1811 in /home/civiense/public_html/sites/all/modules/contrib/ctools/includes/cleanstring.inc on line 157.
  • warning: preg_match() [function.preg-match]: Compilation failed: disallowed Unicode code point (>= 0xd800 && <= 0xdfff) at offset 1811 in /home/civiense/public_html/sites/all/modules/contrib/ctools/includes/cleanstring.inc on line 157.
  • warning: preg_match() [function.preg-match]: Compilation failed: disallowed Unicode code point (>= 0xd800 && <= 0xdfff) at offset 1811 in /home/civiense/public_html/sites/all/modules/contrib/ctools/includes/cleanstring.inc on line 157.

TV-reklam

Gott om stålar för att prata om att inga stålar finns....

Gästs bild
mån, 2009-12-14 13:30 av Gäst
Pr-uppladdningen som pågår inför denna avtalsrörelse är helt makalös. Hur mycket pengar lägger Svenskt Näringsliv på kampanjen? Sannolikt ett antal miljoner!

I helgen satt jag hemma i tv-soffan, lugnt tillbakalutad, för att kolla på den småfåniga amerikanska romcom-en "Laws of Attraction" på TV4.  När det var dags för reklampaus, strax före nyhetssändningen, studsade jag nästan ur soffan.  På bästa prime-time, mitt i filmen, basunerar en reklamfilm ut Svenskt Näringslivs budskap om den kommande avtalsrörelsen och promotar oblygt sin kampanjsajt "Vad står på spel".  Och så fortsatte det.  Vid flera tillfällen under helgens tv-tittande noterade jag likadana reklamspotar från Svenskt Näringsliv.

Jag ringde därför i morse en av Sveriges största mediebyråer, Mediacom, för att resonera med deras expert på tv-reklam om vad en sådan reklamkampanj kan gå loss på. Håll i er!  En 30 sekunder lång reklamspot före Nyheterna i lördags kväll gick loss på sisådär 125 000 kr och på söndag kväll kostade samma tid 225 000 kr.  Före rabatter. Vilket man naturligtvis får om man köper många spotar. Vilket man ju förstås gjort. På flera kanaler dessutom vad jag kunnat se.

Vad gäller kampanjsajten "Vad står på spel" är det dessutom för den oinvigde inte helt enkelt  att se att avsändaren heter Svenskt Näringsliv. Istället gör man sitt yttersta för att ge intryck av att det rör sig om en "seriös" och opartisk nyhetsförmedlare med webb-tv, blogg och debattinslag. Dessutom har man lejt in två av branschens mest erfarna och namnkunniga politiska journalister, Lena Smedsaas (tidigare bl a reporter på TV4) och Mats Bergstrand (tidigare redaktör för DN Debatt) för att ge extra tyngd åt satsningen.

Den pågående lobbykampanjen går säkerligen loss på många sköna miljoner. Miljoner som annars skulle kunna komma Sveriges löntagare till del! Att det skulle finnas dåligt med stålar hos arbetsgivarna just nu köper jag alltså inte. I vart fall inte när det handlar om att lägga stålarna på att prata om att inga stålar finns. Då tycks kassan osinlig.