• warning: preg_match() [function.preg-match]: Compilation failed: disallowed Unicode code point (>= 0xd800 && <= 0xdfff) at offset 1811 in /home/civiense/public_html/sites/all/modules/contrib/ctools/includes/cleanstring.inc on line 157.
  • warning: preg_match() [function.preg-match]: Compilation failed: disallowed Unicode code point (>= 0xd800 && <= 0xdfff) at offset 1811 in /home/civiense/public_html/sites/all/modules/contrib/ctools/includes/cleanstring.inc on line 157.
  • warning: preg_match() [function.preg-match]: Compilation failed: disallowed Unicode code point (>= 0xd800 && <= 0xdfff) at offset 1811 in /home/civiense/public_html/sites/all/modules/contrib/ctools/includes/cleanstring.inc on line 157.
  • warning: preg_match() [function.preg-match]: Compilation failed: disallowed Unicode code point (>= 0xd800 && <= 0xdfff) at offset 1811 in /home/civiense/public_html/sites/all/modules/contrib/ctools/includes/cleanstring.inc on line 157.

lojalitet

Outsourcing - flexibelt och lönsamt eller bara dumt?

Gästs bild
tis, 2009-12-01 16:58 av Gäst
Nyss hemkommen efter en kortare tripp till USA och New York slås jag av hur den svenska arbetsmarknaden visar tecken på att bli mer och mer blir lik den amerikanska.

När jag går igenom skörden av artiklar och blogginlägg från de senaste dagarna då jag befunnit mig utomlands  noterar jag att flera inlägg handlar om det amerikanska  klädföretaget Urban Outfitters som låtit sin butikspersonal i Sverige välja mellan att överflyttas till ett bemanningsföretag eller annars bli uppsagda. Därefter har företaget bemannat butiken med sin tidigare personalstyrka, men nu inhyrda ifrån bemanningsföretaget.  Detta efter att Handels tryckt på för att få klädföretaget att teckna kollektivavtal. Utan avtal saknar de anställda till exempel rätt till ob-tillägg för arbete på kvällar och helger och tjänstepension. Genom denna finurliga manöver får förvisso personalen kollektivavtal "bakvägen" genom sin anställning i bemanningsföretaget men till ett väldigt högt pris då de inte längre har sin anställning i det företag där de faktiskt arbetar.

 Min amerikanske kusin Michael, 22 år gammal och med nyligen avslutade  collegestudier bakom sig, berättade för mig i helgen att han har haft svårt att hitta ett ordentligt jobb  i ett New York tyngt av finanskrisen. Sedan ett knappt år tillbaka jobbar han dock som butikssäljare inom kontorsvarubranschen. Men bara på korttidskontrakt, på timmar spridda från sju på morgonen till tio på kvällen, sex dagar i veckan. Med en timlön knappt över "minimum wage" och bara maximalt 35 timmar i veckan.  Skulle han jobba mer än så tvingas nämligen företaget, enligt lag, ge honom "benefits" dvs bland annat sjuklön och semester. Hans anställning ger honom därför ingen trygghet, ingen långsiktighet och bygger inte heller någon lojalitet. Och det inte från någondera hållet, varken hans eller företagets! Så fort han hittar ett annat arbete med bättre lön, arbetstider och förmåner så sticker han bums berättar han för mig.

Jag är övertygad om att personal som får ordentligt betalt, ett schysst bemötande och därmed en signal från företaget att "Vi tror på dig, du är en del i vårt företags framgång!" också jobbar bättre, säljer mer och levererar högre kvalitet och  större kundnytta. Att outsourca personal och verksamhet till andra företag (till exempelvis bemanningsföretag)  eller till andra länder (väldigt vanligt inom  exempelvis IT-branschen) är inte självklart någon långsiktigt lönsam affär. Man vinner måhända kortsiktiga vinster i form av sänkta kostnader och en ökad flexibilitet i bolaget. På lite längre sikt är dock resultatet ofta ett annat. Inte minst när kunderna börjar reagera negativt, som nu i fallet med Urban Outfitters.